Dünya’nın Yeni Dili: KODLAMA

Son zamanlarda mutlaka hepiniz duymuşsunuzdur, kodlama eğitimi artık ilkokullara hatta anaokullarına verilecek. Teknoloji ile iç içe büyüyen çocuklarımız da dâhil olmak üzere genç yaşlı demeden gerçek hayatı gözden çıkararak sanal dünyaya geçiş yapmış durumdayız.

Eğlenmek, oyun oynamak, ders çalışmak, sohbet etmek, arkadaşlıklar ve dostluklar edinmek, videolar izlemek gibi birçok eylemi telefonlardan, tabletlerden veya bilgisayarlar üzerinden yapabiliyoruz. Artık ödev vesilesiyle yahut kafaları dağılsın diye ödül olarak çocuklarımıza verdiğimiz bir teknoloji… Teknolojiyi çocuklarımızdan uzak tutamayız, peki ya bu kullandığımız teknolojiyi faydalı hale getirsek?  Çocuklarımızın hayatına soktuğumuz bu cihazların normal zamanlarda da kullanımını engelleyemeyiz. İşte bu yüzden engellemek yerine, teknolojiyi kullanarak yetişen genç nüfusu doğru şekilde eğiterek teknolojiyi kontrol altına almalarını sağlayabiliriz. Bu sebepten kodlama eğitimi de büyük önem taşıyor.

Peki, kodlama nedir? Bilgisayara veya elektronik devreye verilen komutların tümüne kodlama denir.

Çocuklara erken yaşta programlama eğitimi verildiğinde; sistematik düşünme, problem çözebilme, tasarım odaklı düşünme, eleştirel düşünme, problemleri öngörerek çözümler üretebilme olaylar arasındaki ilişkileri görebilme yetilerini programlama eğitimi ile kazanılabilir. Kodlama öğrenen herkesin programcı, yazılımcı olması şart değil. Günlük hayatta karşılaştıkları problemler karşısında daha hızlı çözümler bulabilir, olaylar arasında ilişki kurup daha kısa sürede anlama ve sorunu çözebilme becerilerini kazanır. Buradan kazandıkları yetiler sayesinde daha yaratıcı olmakla birlikte, ezberci düşünme yapısından çıkarak daha analitik düşünebilmektedirler.

Erken yaşta programlama eğitimi ile ilgili ünlü düşünürlerin belirttiği ifadeler ise oldukça dikkat çekici ve etkili olmuştur.

Steve Jobs : “Bu ülkedeki herkes programlamayı öğrenmeli, çünkü insana nasıl düşünmesi gerektiğini öğretiyor.”

Barack Obama : “Telefon ile sadece oyun oynama, programla.”

Ashton Kutcher : “Bilgisayar bilimi; fizik, kimya veya matematik gibi her okulda okutulmalıdır.

 

Erken Yaşta Başlayan Çocuklar Daha Başarılı Oluyor

Sadece programlar hazırlamak için kodlama öğrenmek gerekmiyor. Bazı ebeveynler ise bu konuda çocukların ufak olması nedeniyle çekimser kalıyorlar. Acaba öğrenebilir mi? Çocuğumuz fazla yormuş olmaz mıyım? Bu kadar erken yaşta ne gerek var? Oysa ufak yaşlardan itibaren kodlama eğitimleri alan miniklerin zihinsel gelişimleri de daha farklı olmaktadır. Bill Gates, Steve Jobs, Mark Zuckerberg gibi bilişim alanındaki çok önemli isimlerin ortak özelliği küçük yaşta bilgisayar programlamayı öğrenmiş olmalarıdır. Çocuklarımızın kodlama öğrenmesine destek olarak, onların teknolojiyi öylesine kullanan bireyler yerine geleceği şekillendiren bireyler olmalarını sağlayabiliriz.

Teknoloji merak barındıran, tasarımlar gerektiren, hayal gücünü dâhil ettiğin yenilikçi bir platformdur. Bu platformu doğru yönetmek için küçük yaşta çocuklarımızı bu alanda meraklandırır ve aslında hayal güçlerini kullanarak neler yapabileceklerinin farkına varmalarını sağlarsak şimdi bir program yazamasalar bile bu merakın üzerine gittiklerinde belki de dünya için çok önemli bir buluş yapabilirler. Ya da illa program yazmaları gerekmez; herhangi bir alanda çalışmaya başladıklarında da diğer meslektaşlarından bir adım öne geçeceklerinden hiç şüpheniz olmasın. Mesela bütün çocukların nasıl yazı yazacağını öğrenmeleri önemli midir? Nihayetinde oldukça az sayıda gazeteci,  ya da profesyonel bir yazar olacak. Bu durumda neden bütün çocuklar yazı yazmayı öğreniyor? Tabii ki çocuklar yazıyı hayatlarının her alanında kullanıyorlar. Arkadaşlarına doğum günü mesajı yollarken, alışveriş listesi hazırlarken…

Kodlama yeteneği aynı yazı yazmak gibi, interaktif hikâyeleri, oyunları, animasyonları ve simülasyonları yazmak için kullanılan bir yazı tipidir aslında. Buradaki araç kâğıt kalem değildir de, bilgisayardır, tablettir… Ve artık geleneksel olan yazı yazmayı öğrenmek gibi kodlamayı da öğrenmenin herkes için güçlü nedenleri vardır.

Kodlama ile uğraşan çocukların düşünme yapıları olumlu yönde değişmektedir. Çocuklar hayallerinde canlandırdığı objeleri hareketlendirmek için değişik şekillerde düşünmek zorundalar. Kodlama yaparken birçok değişik uyaran ve çevresel koşulları düşünerek çok boyutlu düşünme yetisi kazanmaktadırlar.

Aynı karakterler ile iki farklı çocuğu göz önüne alalım. Birisi karaktere farklı komutlar vermesini isterken diğeri çok farklı komutlar vermesini isteyecektir. İki çocuğunda hayal gücünü bir platformda özgürce tasarlayabilmeleri ve bunları diğer herkesle paylaşabilmeleri çok önemlidir. Çünkü düşündükçe farklı şeyler ortaya koyabileceklerine emin olabilirsiniz. Kodlama eğitimi sadece bilgisayarlar ile sınırlı değildir.

Disiplinler arası etkileşim yönünden de önemlidir. Program yapmak hayatımızın bir parçasıdır aslında. Çocuklar ufak yaşta kazandıkları olayları analiz etme, algoritmik düşünme ve problem çözme becerisi sayesinde farklı alanlarda da sorunlarla karşılaşması durumunda daha sorgulayıcı ve yaratıcı olabilmektedirler.

 

Kaynakça:

http://www.kodlamadersi.com/her-kademede-kodlama-dersi-neden-olmali.html

http://blog.classloom.com/tr/cocuklar-icin-kodlama-egitimi-neden-onemli/